Una preparazione di mirtilli attenua gli effetti di un pasto ad alta densità energetica in soggetti con sindrome metabolica

23 Dicembre, 2021

Il consumo regolare di mirtilli è risultato associato a effetti protettivi sul rischio di sviluppare patologie cardiovascolari e diabete di tipo 2 in numerosi studi di popolazione. Allo stesso modo, metanalisi di studi sperimentali hanno dimostrato che l’assunzione dei frutti freschi o di loro estratti ricchi in antociani, polifenoli contenuti in quantità rilevanti nei frutti di bosco, può migliorare la funzione endoteliale, diminuire la glicemia postprandiale, la colesterolemia e in generale ridurre la resistenza all’insulina in persone sane.

Nell’ambito di uno studio randomizzato e controllato in doppio cieco, questa sub-analisi ha dimostrato che i benefici dei mirtilli si estendono anche a persone con sindrome metabolica, il cui rischio è più elevato. A 45 volontari portatori di questa sindrome, ormai molto frequente nella popolazione adulta anche in Italia, è stato chiesto di consumare un preparato a base di 26 g di mirtilli liofilizzati (pari a circa 150 g di frutti freschi) oppure un placebo, in aggiunta a un pasto ipercalorico (969 kcal), ricco di grassi (64,5 g) e carboidrati (84,5 g), con un profilo nutrizionale simile a un hamburger con patatine fritte e una bevanda zuccherata. Dall’analisi dei campioni ematici raccolti il primo giorno di intervento, al basale e a intervalli regolari fino a 24 ore dopo il pasto, è emerso che l’aggiunta di mirtilli liofilizzati, contenenti 364 mg di antociani e 879 mg di fenoli, ha ridotto significativamente l’insulinemia e la glicemia postprandiale rispetto al placebo, diminuendo anche i livelli di colesterolo totale e migliorando quelli delle lipoproteine ad alta densità (HDL).

Questi risultati forniscono una chiara evidenza di come l’aggiunta di una sola porzione di alimenti ricchi in antociani alla dieta potrebbe giovare alla salute, specie in una popolazione a rischio, attenuando la disfunzione cardiometabolica postprandiale che segue un pasto abbondante, già elevata in soggetti affetti da sindrome metabolica.

Blueberry anthocyanin intake attenuates the postprandial cardiometabolic effect of an energy-dense food challenge: Results from a double blind, randomized controlled trial in metabolic syndrome participants

Curtis PJ, Berends L, van der Velpen V, Jennings A, Haag L, Chandra P, Kay CD, Rimm EB, Cassidy A.
Clin Nutr. 2021 Nov 27;41(1):165-176. doi: 10.1016/j.clnu.2021.11.030. Epub ahead of print.

BACKGROUND & AIMS: Whilst the cardioprotective effects of blueberry intake have been shown in prospective studies and short-term randomized controlled trials (RCTs), it is unknown whether anthocyanin-rich blueberries can attenuate the postprandial, cardiometabolic dysfunction which follows energy-dense food intakes; especially in at-risk populations. We therefore examined whether adding blueberries to a high-fat/high-sugar meal affected the postprandial cardiometabolic response over 24 h.
METHODS: A parallel, double-blind RCT (n = 45; age 63.4 ± 7.4 years; 64% male; BMI 31.4 ± 3.1 kg/m2) was conducted in participants with metabolic syndrome. After baseline assessments, an energy-dense drink (969 Kcals, 64.5 g fat, 84.5 g carbohydrate, 17.9 g protein) was consumed with either 26 g (freeze-dried) blueberries (equivalent to 1 cup/150 g fresh blueberries) or 26 g isocaloric matched placebo. Repeat blood samples (30, 60, 90, 120, 180, 360 min and 24 h), a 24 h urine collection and vascular measures (at 3, 6, and 24 h) were performed. Insulin and glucose, lipoprotein levels, endothelial function (flow mediated dilatation (FMD)), aortic and systemic arterial stiffness (pulse wave velocity (PWV), Augmentation Index (AIx) respectively), blood pressure (BP), and anthocyanin metabolism (serum and 24 h urine) were assessed.
RESULTS: Blueberries favorably affected postprandial (0-24 h) concentrations of glucose (p < 0.001), insulin (p < 0.01), total cholesterol (p = 0.04), HDL-C, large HDL particles (L-HDL-P) (both p < 0.01), extra-large HDL particles (XL-HDL-P; p = 0.04) and Apo-A1 (p = 0.01), but not LDL-C, TG, or Apo-B. After a transient higher peak glucose concentration at 1 h after blueberry intake ([8.2 mmol/L, 95%CI: 7.7, 8.8] vs placebo [6.9 mmol/L, 95%CI: 6.4, 7.4]; p = 0.001), blueberries significantly attenuated 3 h glucose ([4.3 mmol/L, 95%CI: 3.8, 4.8] vs placebo [5.1 mmol/L, 95%CI: 4.6, 5.6]; p = 0.03) and insulin concentrations (blueberry: [23.4 pmol/L, 95%CI: 15.4, 31.3] vs placebo [52.9 pmol/L, 95%CI: 41.0, 64.8]; p = 0.0001). Blueberries also improved HDL-C ([1.12 mmol/L, 95%CI: 1.06, 1.19] vs placebo [1.08 mmol/L, 95%CI: 1.02, 1.14]; p = 0.04) at 90 min and XL-HDLP levels ([0.38 × 10-6, 95%CI: 0.35, 0.42] vs placebo [0.35 × 10-6, 95%CI: 0.32, 0.39]; p = 0.02) at 3 h. Likewise, significant improvements were observed 6 h after blueberries for HDL-C ([1.17 mmol/L, 95%CI: 1.11, 1.24] vs placebo [1.10 mmol/L, 95%CI: 1.03, 1.16]; p < 0.001), Apo-A1 ([1.37 mmol/L, 95%CI: 1.32, 1.41] vs placebo [1.31 mmol/L, 95%CI: 1.27, 1.35]; p = 0.003), L-HDLP ([0.70 × 10-6, 95%CI: 0.60, 0.81] vs placebo [0.59 × 10-6, 95%CI: 0.50, 0.68]; p = 0.003) and XL-HDLP ([0.44 × 10-6, 95%CI: 0.40, 0.48] vs placebo [0.40 × 10-6, 95%CI: 0.36, 0.44]; p < 0.001). Similarly, total cholesterol levels were significantly lower 24 h after blueberries ([4.9 mmol/L, 95%CI: 4.6, 5.1] vs placebo [5.0 mmol/L, 95%CI: 4.8, 5.3]; p = 0.04). Conversely, no effects were observed for FMD, PWV, AIx and BP. As anticipated, total anthocyanin-derived phenolic acid metabolite concentrations significantly increased in the 24 h after blueberry intake; especially hippuric acid (6-7-fold serum increase, 10-fold urinary increase). In exploratory analysis, a range of serum/urine metabolites were associated with favorable changes in total cholesterol, HDL-C, XL-HDLP and Apo-A1 (R = 0.43 to 0.50).
CONCLUSIONS: For the first time, in an at-risk population, we show that single-exposure to the equivalent of 1 cup blueberries (provided as freeze-dried powder) attenuates the deleterious postprandial effects of consuming an energy-dense high-fat/high-sugar meal over 24 h; reducing insulinaemia and glucose levels, lowering cholesterol, and improving HDL-C, fractions of HDL-P and Apo-A1. Consequently, intake of anthocyanin-rich blueberries may reduce the acute cardiometabolic burden of energy-dense meals.

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